Railway Guardhouse
2022-, Oeiras
A home for the homeless.
This is the old guard house of the former railway level crossing. It has been abandoned for several years, since the construction of the viaduct and the respective deactivation of the level crossing.
This building now receives a use that is both banal and special. It is still a normal house – with a living room and four bedrooms – but it’s special the fact that it is intended for temporary accommodation for homeless people.
The focus is on living. On the pleasure of preparing a meal, facing the cohabitants and the patio window with the trees outside. The pleasure of a shower under natural skylight. Having a small, but precious, outdoor space, with some fruit trees, inviting to eat outdoors on sunny days. Being able to take care of a small vegetable garden. Well, letting your home arrival be a positive moment to recharge your energy to live, with joy, the next day.
Casa do Guarda
2022-, Oeiras
Um abrigo para os sem-abrigo.
Trata-se da antiga casa do guarda da passagem de nível do caminho de ferro. Ao abandono há vários anos, desde a construção do viaduto e a respectiva desactivação da passagem de nível.
Esta edificação recebe agora um programa que é ao mesmo tempo banal e especial. Não deixa de ser uma casa normal – com uma sala e quatro quartos – mas é particular o facto de ser destinada a alojamento temporário de pessoas em situação de sem-abrigo.
O foco está no habitar. No prazer de preparar uma refeição, virado para os conviventes e para a janela do pátio com as árvores lá fora. O prazer de um duche debaixo de uma luz natural zenital. De ter um pequeno, mas precioso, espaço exterior, com algumas árvores de fruto, convidando a refeições ao ar livre em dias de temperaturas amenas. De poder cuidar de uma pequena horta. Enfim, que a chegada a casa seja um momento positivo para recarregar as energias para se viver, com ânimo, o dia seguinte.
© Miguel Marcelino